عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه نیازمند نصب ۴ هزار دوربین ثبت تخلفات عبور و مرور دیگر در جادههای کشور هستیم، گفت: ۴ هزار دوربین مورد نیاز در دو پروژ ۲ هزار عددی تعریف شده و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز با نصب ۲هزار دوربین اول به روش BOT کامل موافقت کرده است.
به گزارش امنیت الکترونیک به نقل از وزارت راه و شهرسازی، فرامرز مداح در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری این وزارتخانه با اشاره برنامههای در دست اقدام حوزه فناوری اطلاعات و هوشمندسازی حملونقل جادهای اظهار داشت:
بحث هوشمند سازی حملونقل جادهای طی یک دهه گذشته در دستور کار سازمان راهداری و حملونقل جادهای قرار گرفت و تا امروز نیز شاهد دستاوردهای مهمی در این زمینه هستیم.
وی افزود:
یکی از مهمترین اقدامات انجامشده، امضای قرارداد نصب و راهاندازی ۱۸۷۹ سامانه ثبت تخلف عبور و مرور بهصورت یکپارچه با شرکت مبین بود که ۱۱۲۰ سامانه تا ابتدای آذرماه سال جاری در دست بهرهبرداری قرار دارد.
ثبت رکورد بیش از ۴ میلیون جریمه توسط ۱۵۷۰ سامانه ثبت تخلف عبور و مرور
نماینده تامالاختیار رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای از ثبت رکورد ۴ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۴۳۱ جریمه توسط ۱۱۲۰ سامانه یکپارچه ثبت تخلف عبور و مرور و ۴۵۰ سامانه از قبل نصبشده در جادهها تا ابتدای آذرماه خبر داد.
مداح با بیان اینکه «این تعداد سامانه ثبت تخلف عبور و مرور برای محورهای شریانی کشور کافی نیست» تصریح کرد:
برای بهرهمندی از مکانیسم سرعت متوسط استفاده باید حداقل فاصله بین دوربینها رعایت شود و بنا بر بررسیهای صورت گرفته از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، نیازمند نصب ۴ هزار دوربین دیگر هستیم.
عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حملونقل جادهای در ادامه بیان داشت:
۴ هزار دوربین مورد نیاز در ۲ پروژه ۲ هزار عددی تعریف شده که برای انجام مقدمات ۲ هزار دوربین اول و آمادهسازی برای اجرا در ابتدای سال آینده هدفگذاری شده است. البته در همین رابطه مکاتباتی با سازمان برنامهوبودجه بر سر پیمان آن صورت گرفت که معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان موافقت خود را با اجرای BOT کامل اعلام کرده است.
بازگشت سرمایه پروژه نصب ۲هزار سامانه ثبت تخلف طی ۵ سال
نماینده تامالاختیار رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای در امور فناوری اطلاعات با اشاره به ویژگیهای قرارداد BOT کامل اظهار داشت:
در این روش حدود یک هزار میلیارد تومان ارزش پروژه پیشبینی شده است که طی ۵ سال بهرهبرداری به پیمانکار پرداخت میشود.
وی افزود:
این دوربینها بهغیر از تخلفات قادر به ثبت تمام ترددها نیز هستند، زمان سفر و تحلیلهای ترافیکی مبنی بر اینکه از چه شهری به شهری بر مبنای دو رقم پلاک، تحلیلهای مبدأ و مقصدی که در ایام خاص مانند ایام تعطیلات نوروز و سفرهای تابستانی و سایر تحلیلها قابل دسترس خواهد بود.
مداح همچنین به سامانههای توزین در حین حرکت ﴿WIM﴾ نیز گفت:
در حال حاضر ۳۲ سامانه فعال در سطح راههای شریانی در حال بهرهبرداری است و طبق قراردادی که از طریق مناقصه عمومی برگزارشده است، یک شرکت خصوصی متعهد شده است که ۶۵ سامانه دیگر را نصب و راهاندازی کند و امیدواریم بخشی از این سامانهها تا پایان سال جاری آماده بهرهبرداری شود.
این مقام مسئول در سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به ویژگیهای سامانههای توزین در حین حرکت بیان داشت:
این سامانهها غیر از وظیفه اصلی خود مبنی بر شناسایی کامیون دارای بار با وزن غیر مجاز، قادر به شناسایی یک کامیون حامل بار از یک کامیون بدون بار هستند که میتوان بهوسیله دوربین، عکس کامیون حامل بار را مشخص کند و به مراجع ذیربط همچون پلیس راهور منتقل کند. همچنین میتوانند عکس کامیون دارای بار را جهت مطابقت با بارنامه به سامانههای مستقر در سازمان راهداری و حملونقل جادهای ارسال کنند تا در صورت مشخص شدن تخلف احتمالی جریمه برای کامیون اعمال شود.