چهارشنبه 2 آبان 1403
پوستر برگزاری اولین همایش پدافند غیرعامل در نظام بانکی و مالی

برگزاری نخستین همایش ملی پدافند غیرعامل در نظام بانکی و مالی و نمایشگاه جانبی آن

 

نخستین همایش ملی پدافند غیرعامل در نظام بانکی و مالی با حضور رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور ،مدیران عامل بانک ها،وزارت اقتصاد،سازمان برنامه و بودجه، و اساتید دانشگاهی متخصص در حوزه بانکداری و اعضای کمیته پدافند غیرعامل بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور با هدف ارتقاء آگاهی مدیران و کارکنان بانک ها و موسسات مالی با تهدیدات این حوزه،صبح روز سه شنبه مورخ ۱۵/۱۲/۱۳۹۶ در مرکز همایش های خلیج فارس پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛دکتر مرتضی ترک تبریزی دبیر علمی نخستین همایش ملی پدافند غیرعامل در نظام بانکی و مالی در این باره به خبرنگار پایداری ملی گفت:بانك‌ها به عنوان ابزارهاي مديريت پولي در كشور از نقاط آسيب‌پذير محسوب مي‌شوند و هرگونه اختلال در نظام گردش پولي كشور می تواند باعث سلب آرامش و امنیت عمومی شود.
وی ادامه داد:ورود بانك‌هاي خصوصي به عرصه‌ي بانكداري كشور و ‌ارائه خدمات نوين بانكي موجب رضايت مشتريان بانكها شده است. بانكهاي دولتي نيز به منظور عقب نماندن از حركت سريع سيستم بانكي مجبور به ايجاد تغيير و تحول در ارائه خدمات و ساختارهاي خود شده‌اند اما ايجاد سريع خدمات و ارائه آن به مشتري بدون ايجاد زير‌ساخت هاي مناسب موجب ايجاد منافذي در سيستم‌هاي بانكي مي‌شود كه بي‌توجهي به آن مي‌تواند زیان های جبران‌ ناپذيري را به پيكره نظام پولي كشور وارد كند.

دبیر علمی همایش گفت:متاسفانه با وجود اهمیت بسیار زیاد پدافند غیرعامل درنظام بانکی، هنوز بسیاری از مدیران و کارشناسان این حوزه، با فرهنگ پدافند غیرعامل آشنا نیستند لذا بررسی مهمترين چالش‌هاي نظام بانكي در خصوص مسائل پدافند غيرعامل با رويكرد همه جانبه به‌ویژه آسيب‌پذيري سيستم‌هاي فناوري اطلاعات ضروری به نظر می رسد.

وی محورهای همایش را

·         سطح بندی و طبقه بندی دارایی های فضای سایبری در بانکها

·         پدافند غیرعامل در هوشمندسازی ساختمانهای بانک

·         صیانت از دارایی ،نگهداری ثروت و حفظ اعتماد مشتریان

·         صیانت و حفاظت از منابع و تاسیسات بانکی

·         تهدیدشناسی در بانک

·         اقدامات خرابکارانه در سیستم اطلاعاتی شبکه بانکی و مالی

·         راهبردهای مصون سازی زیرساخت های شبکه بانکی

·         مدیریت مخاطرات در حملات سایبری به بانکها

·         تاب آوری و پایدارسازی زیرساخت های شبکه بانکی در قالب تهدیدات و حملات سایبری

·         فناوری‌های جدید تولید تهدیدات سایبری

·         الزامات فنی بومی سازی تجهیزات بانکداری الکترونیک

·         فرصت ها و تهدیدات بانکداری الکترونیکی

·         مدیریت تداوم خدمات بانکی به مردم

عنوان نمود.

سردار جلالی, رییس سازمان پدافند غیرعامل در این همایش  دوره کنونی را دوره مبهوتی در برابر فناوری ها دانست و اعلام کرد امروزه درگیر یک جنگ اقتصادی در تمام حوزه ها هستیم. بانکداری الکترونیک با فناوری های سایبری موجب تبدیل ماهیت پول شده است .از این رو جذاب ترین هدف برای هکرها سیستم های بانکی هستند. به عبارتی دیگر پول های ما جنسش تغییر کرده و تبدیل به صفر و یک و اعتبار شده است.

وی افزود: «تلگرام اعلام کرده که قصد دارد کنترل دولت ها را بر این شبکه کاهش دهد. با این حال شرکت، یک دولت درون دولت شکل می دهد که در اقتصاد سیاست فرهنگ بانک و… دخالت می کند. موضوع بعد که تحولی در عرصه بانکداری محسوب می شود، ارز دیجیتال است.»

وی دراین باره اظهار کرد که شبکه پرداخت نقطه به نقطه و تمرکز زدایی شده در ارزهای دیجیتال وجود دارد.

وی ادامه داد که هنوز مشخص نیست آمریکایی ها پشت پرده طراحی بیت کوین هستند یا خیر. در این چرخه رگولاتوری و بانک مرکزی وجود ندارد. فرار مالیاتی جزو جرائم مالی نبوده و رگولاتوری، سیاست گذاری در نظام پولی و ارز دیجیتال موجود نیست.

سردار جلالی گفت: «اقتصاد دیجیتال، بهشت هکرها است. امنیت در نظام بانکی مستقیم در امنیت ملی تاثیر می گذارد. ما باید بانک مرکزی و رگولاتوری متناسب با این حوزه و ارز خاص اینترنتی خودمان را ایجاد کنیم.»

رییس پژوهشکده پولی و بانکی درخصوص برنامه های این همایش گفت: علاوه بر سخنرانی‌ها، ۹ میز‌گرد تخصصی که در این دو روز تدارک دیده شده که دامنه وسیعی از موضوعات بانکداری دیجیتال، یکپارچه‌سازی کسب و کار‌های مختلف مالی و بررسی تحولات پول‌های رمزی را در بر می‌گیرد.
دیواندری با اشاره به اینکه در بخش علمی بیش از ۳۱۰ چکیده مقاله به دبیر‌خانه همایش، ارسال شده است، اظهار کرد: از این تعداد با بررسی داوران محترم در کمیته علمی تعداد ۵۰ مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات و ۱۶ مقاله برای ارائه حضوری در همایش انتخاب شدند.

به گفته رییس پژوهشکده پولی و بانکی از ۱۱۰ کارگاه پیشنهادی که مورد بررسی کمیته علمی همایش قرار گرفت، با توجه به محدودیت‌های مکان و زمان حدود ۱۲ کارگاه مورد تأیید کمیته قرار گرفت که در بعدازظهر دو روز همایش برگزار می‌شوند.

وی افزود: در کنار همایش، نمایشگاه تخصصـی برای معرفی دستاوردهای سـازمان‌های ارائه‌کننـده خدمات بانکی کشـور در حوزه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت تدارک دیده شده است. در این نمایشگاه علاوه بر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، شرکت‌هایی که در زمینـه ارائه خدمات بانکی فعالیت دارند برای معرفی خدمات، محصولات و توانمندی‌های خود حضور دارند که می‌تواند باعث شکل‌گیری تعامل بین نظام بانکی و صنعت فناوری اطلاعات شود.

در این بین اتحادیه صنف تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی تهران در نمایشگاه در زمینه گواهی سطح بندی تجهیزات حفاظت الکترونیک شرکت داشت.

دیواندری با اشاره به تجربه شش همایش گذشته بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، تاکید کرد: امسال که هفتمین دوره این همایش برگزار می‌شود، هدف این بوده که این رویداد بتواند بستری علمی و عملی برای پیشرفت مباحث بانکداری الکترونیک فراهم کرده و گامی به سوی پیشرفت‌های آتی در این حوزه باشد و بتواند بر رشد وتوسعه اقتصاد ایران بیفزاید.

About The Author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *